donderdag 22 januari 2015

Communicatieplan: DOE het gewoon!

Beste lezer, vorige week gaf ik jullie het advies een marketingplan op te stellen. Ook al staat alles op 1 A4-tje, beter iets dan niets. Het helpt bij het aanhouden van de "richting" en herinnert jou aan de doelstellingen voor dit jaar.

Een onderdeel van het marketingplan is het gedeelte rond "communicatie".

  • Welke klanten en prospecten gaan we contacteren? 
  • Het onderwerp?
  • Wanneer sturen we een boodschap uit? Regelmaat?
  • Welke communicatiemiddelen gaan we gebruiken? 
    • Nieuwsbrieven per email? 
    • Of af en toe nog eens een "echte" brief of postkaart?
    • Bloggen?
    • Sociale media?
    • ...
  • Kunnen/willen we de respons meten?
  • Dragen we de kosten zelf of  werken we samen met leverancier of andere ondernemers
  • ...
U merkt het, het is niet in 1-2-3 gedaan. Communiceren is en blijft belangrijk en het is aangewezen om er tijd voor uit te trekken. 

Ga eens een uur aan tafel zitten en schrijf alle onderwerpen op waarover je zou kunnen communiceren en waarvan je denkt dat het een toegevoegde waarde heeft voor jouw klanten en/of prospecten. Vervolgens zoek je een aantal "speciale" datums op. Er komen er enkele aan: Valentijn, Carnaval, Pasen, ... Andere onderwerpen zijn vb. de verjaardag, een nieuw product, een heropening, ...

Deze gegevens stop je in een xlsx-sheet met aan de linkerkant de onderwerpen en van boven de datums. Op die manier krijg je een overzicht en ga je aan de slag met het opstellen van de boodschap.

U bent geen schrijver? Gewoon doen, na verloop van tijd word je beter. Bij twijfel, kun je altijd jouw resultaat laten nalezen door een copywriter. Die kosten blijven meestal binnen de perken.

Veel moed! Vergeet niet: communiceren én planning blijven belangrijk ook in deze tijden van het razendsnelle internet. Hulp nodig? Graag een mailtje. Succes! Marc

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.