donderdag 9 april 2015

Content marketing: synoniem van volhouden?

Als je professioneel actief bent met marketing en communicatie, kun je er niet meer om heen: content marketing. Dagelijks ontvang je informatie. De blogs, webinars, boeken, artikels en zelfs evenementen zijn nauwelijks bij te houden.

En toch is het principe van content marketing zo oud als de straat: "de juiste boodschap op het juiste moment geven"
Let daarbij wel op dat je niet als "hardseller" optreedt. Het door de strot duwen van pure promoties wordt snel afgestraft.


Is er dan niets veranderd? Toch wel!

  • het aantal communicatiekanalen is gestegen (denk maar aan de sociale media) en ieder kanaal heeft zo z'n eigen kenmerken;
  • brief of email zijn al lang niet meer het enige formaat waarin de boodschap gegeven kan worden;
  • zoekmachines spelen een belangrijke rol;
  • feedback ontvang je (soms) per kerende;
  • informatie wordt op vele "toestellen" gelezen en wanneer de klant dit wenst;
  • de houdbaarheid is erg kort: zorg ervoor dat de "lezer" snel en eenvoudig kan reageren (betekent niet altijd kopen) want je hebt maar heel weinig kansen om iemand te overtuigen.
Een andere factor die we allemaal over het hoofd zien, is "volhouden".

Content marketing mag je niet vergelijken met een advertentiecampagne. Content marketing is geen promotiecampagne zoals bijvoorbeeld "2 kopen - 3de gratis". Een dergelijke boodschap werkt (meestal) snel en je ziet (of niet) meteen de effecten ervan.
Neen, content marketing is degelijke, waardevolle informatie leveren en het vraagt een volgehouden inspanning. Als termijn houd je best rekening met 4 tot 7 maanden vooraleer de eerste resultaten merkbaar zijn. Persoonlijk heb ik dit ook zo ervaren.

Met andere woorden, niet aarzelen en start meteen met het opstellen en uitwerken van jouw aanpak rond content marketing.

Succes! Marc

Auteur

Mijn foto

Als laatbloeier gestart met MARC-eTING. De bedoeling is om kleine en grotere KMO's bij te staan met het opstellen van hun marketingplan. Eenmaal de richting bepaald is, help ik mee met de realisatie van de diverse marketing- en communicatieactiviteiten. "Meten" en "testen" behoren ontegensprekelijk tot deze activiteiten. Starters zijn eveneens welkom om samen hun marketingplan uit te werken.